Alsidig personlig udvikling

 

Alsidig personlig udvikling kan vi også kalde, at opbygge livsduelighed - livsduelighed forstået som barnets relation til sig selv.

 

Børnene i Børnegården skal have mulighed for tryg tilknytning, møde anerkendende og opmærksomme voksne. En tryg tilknytning og afstemte samspil hjælper barnet til at lære at regulere følelser. Følelser fylder og skal fylde rigtig meget i barnets første mange leveår. Barnet viser os igen og igen følelsernes mangfoldighed. Følelser folder sig nemlig ud med al deres irrationalitet og kompleksitet. Det kan vi godt som voksne få lyst til at stoppe, men istedet har barnet brug for at vi holder ud. Afstemmer og er tilstede, så barnet kan bringe sig selv fra uro til ro, med en voksen tæt ved sin side.

Personalet i Børnegården skal altså kunne spejle barnets følelser, men også hjælpe med at regulere ved at forblive rolig også når et barn er meget vredt eller ked. Vi hjælper barnet ved at udvise forståelse for eksempelvis vrede og ved at forblive rolige hjælper vi barnet til at opbygge strategier til at tackle egne følelser.

 

Livsduelighed handler også om barnets opbygning af et selv, selvværd og selvtillid. Gennem vores arbejde med den pædagogiske idræt kan vi arbejde målrettet med barnets selvtillid ved at lære barnet at mestre forskellige udfordringer. Det kan være at turde komme med ind på de store trampoliner i springcenteret eller at have oplevelsen af, at kunne svømme i svømmehallen.

Selvværd handler om at "ha' det godt i maven". At have en helt grundlæggende tro på, at man har værdi i sig selv. Læringsmiljøet kan understøtte barnets selvværd gennem en anerkendende pædagogisk praksis. Anerkendelse i en pædagogisk praksis handler om at “se” og møde barnet som et subjekt, der selv tænker, føler og handler ud fra egne intentioner. Anerkendelse handler også om at give barnet oplevelsen af, at relationen til den voksne har værdi i sig selv, og at samspil ikke kun handler om at lære bestemte færdigheder.

 

Netop gennem arbejdet med de pædagogiske bagdøre sikre vi, at der bliver plads til at alle børn kan deltage i både vores dagligdag og i vores planlagte aktiviteter. At det enkelte barn får oplevelsen af at det er værdifuldt at det er med og at det kan lære at mestre nye udfordringer i dets eget tempo.

 

Gennem en dagligdag hvor vi tilrettelægger dagligdagens rutiner, aktiviteter og plads til barnets egen leg forsøger vi at sikre, at der skabes plads til at være i flow. Den tilstand hvor vi glemmer tid og sted og bare er i det vi er optaget af.